marți, 10 februarie 2009

Generali a dat «la loc comanda» pentru plata despagubirilor auto

♦ Ciclul de dezvaluiri despre tepele pe care companiile de asigurari au inceput sa le dea clientilor continua astazi cu un caz petrecut la firma Generali. De la o groapa neobservata la timp, poti ajunge la procese pentru a-ti recupera banii promisi in polita CASCO. In cazul unei familii din Bucuresti, refuzul de plata a venit sub forma unei batai de joc, dupa sase luni de la data la care clientul isi reparase masina pe cheltuiala proprie.
♦ Motivul invocat de angajatii de la Generali pentru refuzul de plata a fost un act pe care au “omis” sa il comunice si asiguratului la semnarea politei. Desi era cu plata ratelor CASCO la zi, pagubitul a aflat cu stupoare ca, daca nu i-a fost distrus sever automobilul si nu a fost vorba de o reparatie capitala, nu primeste nici un leu de la firma de asigurare. Practica este una curenta si intalnita la mai toate societatile, insa la semnarea politei este trecuta sub tacere.
♦ O alta metoda de pacalit clientii o constituie franciza. Este pretextul sub care se ascund asiguratorii atunci cand ar trebui sa plateasca din daune. Franciza se negociaza inca de la semnare si ramane batuta in cuie pana la expirarea politei. Termenii in care este conceputa aceasta au rolul de a-i incanta pe cei dornici sa plateasca mai putin. In caz de avarie, despagubirile sunt insa mult mai mici, ceea ce clientii afla mult prea tarziu.
In 12 august 2008, familia Ivan din Bucuresti sufera o avarie relativ minora la una din roti si la articulatiile aferente, asa cum se intampla frecvent pe strazile pline de gropi din Capitala. Oamenii deschid dosar de dauna. Fiind asigurati CASCO la Generali S.A., nici nu si-au facut probleme. Nici suma nu era una foarte mare. Domnul Ivan se duce la service cu ordinul de reparatie si la 25 august masina este gata, iar asiguratul achita franciza in valoare de 500 de lei. Cei de la Generali formuleaza un raspuns catre familia Ivan abia pe 16.12.2008. Plicul este depus la posta in ajunul Craciunului, pe 24 decembrie 2008, si ajunge la destinatar pe 13.01.2009. Aproape jumatate de an le-a trebuit celor de la Generali ca sa se mobilizeze si sa ii raspunda unui client. Raspunsul in sine il puteti vedea in facsimil, iar comentariile domnului Ivan au fost urmatoarele: ”La intrebarea mea, legata de conditiile generale pe care au uitat sa mi le dea si mie si la care mi-au raspuns dupa jumatate de an, mi s-a dat un raspuns in bataie de joc. Am fost informat ca nu scrie nicaieri ca firma avea vreo obligatie fata de mine. Si mi s-a indicat sa citesc contractul si sa-i las in pace.”
Cine da in gropi plateste
In afara de obraznicia raspunsului, practica nu este noua: asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De exemplu, daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asiguratorul va despagubi repararea autovehiculului, mai putin costul pivotului. Iar daca familia Ivan a avut „ghinionul” sa nu aiba si alte avarii, cei de la Generali au refuzat orice plata. Daca le cadea un copac pe masina sau se rasturnau si erau si alte daune, se platea reparatia, dar fara cea a pieselor, cu manopera aferenta. Cei de la Generali au dat insa peste un client incapatanat, care nu vrea sa se lase calcat in picioare. „E absolut bizar cat de obtuzi pot fi acesti oameni! Am scris pana si directorului general (de la Generali, n.r.) si tot cei de la daune mi-au raspuns. I-am reclamat la Generali Italia, Oficiul pentru Protectia Consumatorului, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si astept rezolutii. Pentru o despagubire de 500 de lei imi reziliez asigurarile pe care le am la ei, dupa cum urmeaza: casa - 250 de euro anual, CASCO – 1.500 de euro anual si RCA - aproximativ 250 de euro anual.” Nu sfatuim pe nimeni sa rezilieze contractele de asigurari sau sa stea neasigurat, insa incercam sa atragem atentia asupra unor practici neortodoxe si a chichitelor din contracte. De altfel, angajatul Departamentului „daune” de la Generali, care a trimis refuzul de plata dupa jumatate de an, a avut aceeasi reactie si la interesul nostru pentru acest caz: ”A semnat, sa fie sanatos. Nu eu am intocmit contractul de CASCO. De ce nu a citit de la inceput ce a semnat?” Cazul familiei Ivan este unul dintre sutele pe care majoritatea asiguratilor le suporta fara sa cracneasca. Ar fi insa momentul ca inspectorii de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sa se mai gandeasca si la interesul celui care plateste mii de euro, sperand ca in cazul unor daune nu trebuie sa faca imprumut la banca. Una dintre gaselnitele asiguratorilor este, de exemplu, franciza.
Atentie la franciza
Franciza este partea extrem de delicata a contractelor de asigurare, unde foarte usor oricine se poate pacali. Practic, este vorba despre acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta din buzunarul propriu proprietarul masinii. Franciza poate fi stabilita in mai multe moduri: in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna, in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna sau in procent din valoarea fiecarei daune. Atentie mare la francizele pe care le acceptati in polita, deoarece diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali foarte usor. De exemplu, la o masina asigurata pentru 10.000 de euro, cu o franciza la avarie partiala de 2 la suta din suma asigurata (deci, de 200 de euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 de euro, asiguratorul va plati 250 de euro, iar proprietarul, 200 de euro. La o a doua avarie de 150 de euro, asiguratorul nu va mai plati nimic, iar proprietarul va plati toata suma, 150 de euro. In aceeasi situatie, daca franciza ar fi de 2 la suta din valoarea daunei, asiguratorul ar plati la prima dauna 441 de euro si proprietarul doar 9 euro, iar la a doua dauna, asiguratorul scotea din cont 196 de euro, iar proprietarul, numai 4 euro. Toate aceste chichite nu mai pot fi evitate dupa semnarea politei si constituie unul dintre motivele cel mai des reclamate de catre clientii firmelor de asigurare.
Românii din vestul Transilvaniei isi repara masinile in autoservice-uri din Ungaria
Un autoservice (foto) din orasul maghiar Mako merge din ce in ce mai bine, zice patronul acestuia, gratie clientilor români, din ce in ce mai multi, de la o zi la alta. Faptul ca multi români din vestul tarii merg la doctor in Ungaria, prefera Ungaria pentru scurte vacante la final de saptamâna sau isi fac cumparaturile in tara vecina nu mai e o noutate. Daca medicii stomatologi ori ginecologi sau vânzatoarele din estul Ungariei s-au obisnuit deja cu pacientii si clientii români, mai nou, si mecanicii auto unguri au inceput sa aiba clienti veniti de dincolo de granita.
La doar vreo 20 de kilometri de frontiera româno-maghiara de la Nadlac, in oraselul unguresc Mako (Mocu, cum ii spun românii), o mica afacere de familie, pornita de localnicul Sandor Rozsnyai, merge din ce in ce mai bine gratie românilor. Mecanic auto cu mai bine de 10 ani de experienta, Rozsnyai si-a deschis un mic autoservice in orasul natal. Mic, dar curat ca o farmacie si dotat cu tot ce-i trebuie unui astfel de atelier la nivelul anului 2009. Inclusiv aparatura pentru diagnosticarea masinilor moderne, intesate de senzori si circuite electronice. Atelierul lui Roznyai nu e mare. Incap doar trei masini inauntru. Iar curtea nu poate adaposti nici ea mai mult de alte trei, maximum patru autoturisme. Cu toate acestea, curtea atelierului din Mako e mai mereu plina. Plina nu atât cu masini ale localnicilor din Mako, cât cu masini cu numere de inmatriculare românesti.
„Reparam mai multe masini românesti decât unguresti”
Zilele trecute, când i-am trecut pragul, in micul autoservice din Mako erau la reparat trei masini. Doua dintre ele, ale unor concetateni de-ai nostri: unul din judetul Timis, altul tocmai din Bucuresti. „Am multi clienti din tara dumneavoastra. De vreo doi ani, poate trei, am din ce in ce mai multi clienti români. Cei mai multi vin din zona vecina, adica din Arad, din Timisoara si din satele din apropierea granitei maghiaro-române. In momentul acesta, cred ca, daca stau sa socotesc numarul de masini pe care le reparam intr-o luna de zile, reparam mai multe masini românesti decât unguresti. Pot sa spun, deci, ca afacerea mea merge binisor pentru vremurile astea si gratie compatriotilor dumneavoastra, care vin sa le facem noi intretinerea si reparatiile la masini”, a declarat Rozsnyai pentru „Gardianul”. Acesta are si o explicatie pentru afluxul din ce in ce mai mare de români care aleg sa-si faca in Ungaria reparatiile la masini. „Dupa ce ati intrat in Uniunea Europeana, cred ca multi mecanici auto români au plecat sa munceasca in alte tari ale UE. Cunosc fenomenul, la fel a fost si la noi dupa 2004 (anul admiterii Ungariei in UE – n.r.). Probabil, din cauza lipsei de mecanici priceputi, românii din apropiere prefera sa vina la noi cu masinile”. Alt argument pe care Roznyai nu ni l-a mai spus, dar pe care l-am putut constata cu propriii ochi, tine si de calitatea serviciilor oferite: piesele de schimb comandate sosesc prompt, lucrarile efectuate sunt de buna calitate, iar preturile acestora sunt sub cele practicate de majoritatea autoservice-urilor cu pretentii de la noi. In plus, ceea ce e mai important, omul nu e jecmanit. Iata de ce, dupa cum ne spunea patronul ungur, „nu numai la mine vin români, ci si la alte autoservice-uri din zona. De fapt, la oricare atelier mergeti, sigur veti gasi la reparat si masini din România”.
„Ma bucur ca am clienti români”
Despre compatriotii nostri care-i calca pragul atelierului, mecanicul auto ungur are numai cuvinte de lauda: „Puteti sa scrieti ca dumneavoastra, românii, sunteti clientii mei cei mai buni. Am aici, pe peretele biroului, o lista neagra cu cei care intârzie sa-si plateasca facturile. Pe lista asta nu figureaza nici un român; sunt numai unguri de-ai mei, din zona. Românii care au fost la mine au fost toti niste gentlemeni. Au platit atât cât am convenit, atunci când am convenit. Personal, ma bucur ca am români clienti si sper sa am cât mai multi”, a marturisit Sandor Rozsnyai. Interesant de adaugat e ca multe magazine din orasul Mako au oferta de marfuri scrisa si in limba româna. Semn ca multi concetateni de-ai nostri le calca pragul. Lucrul acesta avea sa ni se confirme si in parcarea unui mare magazin, situat aproape de frontiera româna. Din cele 20-25 de autoturisme din parcare, aproximativ jumatate aveau numere de inmatriculare românesti.
Ca sa achiti taxa de prima inmatriculare trebuie sa declari ca renunti de bunavoie la bani
Un locuitor al municipiului Reghin, judetul Mures, a sesizat un post local de televiziune despre un fapt bizar cu care s-a confruntat la Administratia Financiara din localitate. Omul, doritor a-si inmatricula o masina adusa din strainatate, s-a dus la fisc sa achite taxa de poluare auto. Acolo i s-a pus in vedere ca trebuie sa semneze o hârtie prin care declara ca e de acord sa achite taxa – majorata de trei ori de fostul guvern – si ca renunta la orice fel de pretentie ulterioara de restituire. E vorba, evident, de o masura a fiscului de a se pune la adapost impotriva unui eventual proces prin care cetateanul ar putea cere restituirea banilor. Conducerea institutiei a negat insa veridicitatea celor reclamate de cetateanul respectiv.

0 comentarii: