miercuri, 11 februarie 2009
Triplarea taxei auto a scăzut la jumătate înmatriculările de maşini
09:07 |
Publicat de
subiectivu |
Editați postarea
Din decembrie şi până în ianuarie, înregistrările de maşini SH au scăzut de 10 ori, cele de autoturisme noi diminuându-se cu 27%
Timpul ne-a dat dreptate. Teoriile emise de Guvernul Tăriceanu pe ultima sută de metri, potrivit cărora industria de maşini autohtonă poate fi revigorată doar prin triplarea taxei auto la autoturismele second-hand (SH), s-a dovedit a fi falsă. Aşa cum s-a văzut, declinul industriei de resort nu este cauzat de taxa "facilă" pentru maşinile vechi din import, ci de criza financiară. Datele Direcţiei de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor o dovedesc.
Potrivit acesteia, luna trecută, înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 53% în ianuarie, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, când, deşi intrată în vigoare, taxa de primă înmatriculare nu era atât de controversată şi nici atât de cunoscută ca acum.
Mai mult, şi înmatriculările de maşini second-hand au scăzut enorm faţă de luna decembrie a anului trecut, ceea ce demonstrează că triplarea taxei şi incertitudinea că va fi suspendată, aşa cum promiteau oficialii la un moment dat, i-a determinat pe români să mai aştepte.
Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise, în luna ianuarie s-au înmatriculat 13.815 maşini noi (cădere cu 53,1% faţă de luna ianuarie 2008) şi 5.941 de maşini vechi (coborâre cu 52,2% în perioada analizată)."Înmatriculările totale de automobile, noi şi second-hand, au scăzut cu 52,8% în luna ianuarie a acestui an, de la 41.938 unităţi (în prima lună din 2008) la 19.756 maşini. Datele referitoare la înmatriculările din prima lună a acestui an arată că piaţa maşinilor noi îşi continuă declinul şi că intrările în circulaţie ale maşinilor rulate de import au trecut de la o creştere de aproape şase ori în decembrie la o scădere puternică", se arată în datele Direcţiei. Potrivit acestora, înmatriculările de automobile noi au coborât cu 26,7% în ianuarie, comparativ cu decembrie 2008, de la 18.854 unităţi la 13.815 autoturisme.În cazul maşinilor second-hand de import, înregistrările au scăzut de zece ori în ianuarie, comparativ cu ultima lună a anului trecut, de la 54.712 unităţi la 5.941 maşini.
Taxa, modificată din nou luna aceasta
Taxa, modificată din nou luna aceasta
Un simplu calcul arată că, în ciuda condiţiilor grele de creditare, au început să intre în circulaţie din nou mai multe maşini noi decât rulate, chiar dacă volumele sunt considerabil mai reduse în comparaţie cu ianuarie 2008 sau cu alte luni ale anului trecut.
Scăderea înmatriculărilor de automobile noi are ca principale cauze criza financiară, care a condus şi la reţinerea consumatorilor în a cheltui, precum şi starea de aşteptare în care au intrat clienţii, până la începerea programului "Rabla" şi definitivarea sistemului de calcul al taxei pe poluare auto. Guvernul intenţionează să modifice taxa pe poluare auto în februarie.
În cazul maşinilor rulate, pe lângă prudenţa oamenilor în a-şi cheltui banii, scăderea se explică şi prin faptul că Guvernul Tăriceanu a triplat taxa auto pentru maşinile second-hand, începând cu 15 decembrie 2008. Astfel, persoanele care au cumpărat maşini second-hand din import au renunţat să le mai înmatriculeze după triplarea taxei. Este posibil însă ca înregistrările de automobile rulate să crească din nou, dacă modificarea taxei pe poluare auto, luată în calcul de noul Guvern pentru luna februarie, ar micşora semnificativ cuantumurile pe care trebuie să le plătească în prezent posesorii care şi-au adus maşini din afara ţării.
Promisiunea de a suspenda taxa de primă înmatriculare a fost făcută la 30 decembrie de ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi. Printre variantele care ar fi trebuit deja discutate cu premierul Emil Boc se număra şi reducerea ca valoare a taxei în momentul înmatriculării şi includerea ulterioară a acesteia în impozitul anual.
O altă variantă se referea la suspendarea ordonanţei de urgenţă privind taxa auto, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie 2008. Nu în ultimul rând, se propunea micşorarea taxei, posesorii de vehicule urmând să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
Procentul lui Valmar, mai mare decât al celor din MAI
Procentul lui Valmar, mai mare decât al celor din MAI
Vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, totodată director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa auto din România, a dat o declaraţie puţin diferită faţă de datele Direcţiei Regim Permise din cadrul MAI, susţinând că vânzările de maşini noi din luna ianuarie au înregistrat o scădere de 63% faţă de luna similară a anului trecut. "Nu mai este un secret pentru nimeni că piaţa auto se contractă de la lună la lună, de la săptămână la săptămână. În ianuarie, scăderea pe segmentul autoturismelor a fost de aproape 63%, mai exact 62,67% (...), şi mă aştept ca februarie să fie de asemenea o lună slabă", a spus Valmar, citat de Mediafax.
"Situaţia grupului Porsche este ceva mai bună decât a pieţei, datorită imaginii bune pe care o au mărcile din portofoliu (Porsche, Bentley, Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Volkswagen Autovehicule Comerciale - n.r.). În contextul scăderii vânzărilor şi a pieţei am reuşit să câştigăm cotă de piaţă, care a ajuns la 22%, un avans de peste patru puncte procentuale", a spus Valmar, prezent la o conferinţă de presă, organizată cu prilejul lansării a trei noi modele în România.
Brent Valmar a adăugat că avansul cotei de piaţă este motivul pentru care Porsche România ar putea ieşi bine din criză. "Noi şi partenerii noştri avem şansa să ieşim mai bine din această criză dificilă. Obiectivul nostru este să ne sprijinim partenerii şi să identificăm împreună oportunităţile crizei", a spus Valmar.
Finanţări în leasing pentru "Rabla"?
Finanţări în leasing pentru "Rabla"?
Ediţia din acest an a Programului Rabla va demara la mijlocul acestei luni, după ce ministrul Nemirschi va discuta cu producătorii şi distribuitorii auto. Anul acesta vor fi admise în program maşini cu vechime de minimum 10 ani, iar prima de casare va fi de 3.800 lei. Programul Rabla va avea 60.000 de locuri, cu un buget total de 228 milioane lei şi se va derula în 3 etape, fiecare a câte 20.000 maşini. Ajustările nu se vor mai face prin cote anuale pentru fiecare producător, ci după prima etapă, când se va face o evaluare. În urma acesteia, redistribuirile se vor face cu precădere către distribuitorii auto cu cele mai mari vânzări, în timp ce dealerii care nu au epuizat cota alocată iniţial ar putea fi eliminaţi din program.În opinia vicelui APIA, cea mai mare problemă a programului de înnoire a parcului auto naţional este dificultatea obţinerii creditelor. "Programul «Rabla» ar putea începe în maximum 10 zile, dacă totul merge bine. Dificultatea cea mai mare pe care poate să o aibă programul de înnoire a parcului auto anul acesta vine din faptul că până acum exista acces aproape nerestricţionat la creditare. În condiţiile în care accesul la credit este destul de dificil, este posibil ca volumele să nu fie atinse", a declarat Valmar, citat de Mediafax.
El a adăugat, că pentru a contracara dificultăţile pe care le întâmpină potenţialii clienţi în obţinerea de credite, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) s-a gândit la o formulă prin care să fie permise şi finanţările în leasing în programul "Rabla". Potrivit lui Valmar, sistemul va fi funcţional cel mai probabil în a doua parte a programului de înnoire a parcului auto, nu din februarie.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu