marți, 27 ianuarie 2009

"Trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca vom vinde pe cash"

Era creditului cu buletinul a apus. Dan Ostahie, Altex:
Dan Ostahie, fondatorul si presedintele celui mai mare lant de retail de electronice, electrocasnice si IT&C, Altex, vorbeste de o criza aparenta care nu face decat sa „insanatoseasca” piata. Desi compania pe care o conduce a fost prima care sa aduca „creditul doar cu buletinul” in Romania, Dan Ostahie spune ca acum retailerii trebuie sa se obisnuiasca sa vanda pe venituri curente, si nu pe venituri viitoare. Vor scadea vanzarile, spune el, dar asta nu va face decat sa motiveze companiile sa isi faca si mai bine treaba.
„Financiarul“: Cum au mers afacerile Altex in 2008?
Dan Ostahie: Noiembrie a fost luna in care s-a vazut pentru prima data clar in vanzari incetinirea din cauza reducerii creditarii si cam atunci am inceput sa ne orientam catre reorganizarea proceselor astfel incat sa fim pregatiti pentru o scadere.
Ce a presupus exact reorganizarea proceselor?
Reorganizarea proceselor a insemnat, in principal, organizarea diferita pentru scaderea costurilor in contextul in care reteaua a fost standardizata - adica magazinele mici care au fost de inchis le inchisesem deja - am centralizat foarte multe din sistemele de achizitii, logistica, supply chain management intr-un singur depozit central la Bucuresti si, bineinteles, am mai redus din personal.
Cu cat s-a redus personalul?
Nu am facut un calcul, insa pe masura ce ne-am reorganizat, o parte dintre joburi au disparut si, practic, am facut o compresie mai accentuata la sediu decat la magazine, pentru ca la sediu au fost schimbarile cele mai mari.
Criza normalizeaza piata
Dintre criza economica si cea financiara care va asteptati sa va afecteze mai tare afacerile?
Toata lumea vorbeste despre criza, insa eu as pune ghilimele, in sensul ca nu este o criza in sensul clasic. Criza in sensul clasic este aceea in care oamenii nu mai pot consuma. A fost afectata piata imobiliara, piata producatorilor auto, a vanzatorilor de mobila, de electrocasnice, a celor care vindeau pe credit. Cu alte cuvinte, vorbim de o criza generata de scaderea vanzarilor pe credit, pe bani viitori. Or asta poate fi luata drept un element de insanatosire a pietei pentru ca nu stiu cat de sanatos poate fi sa consumi in viitor. Vorbim astfel de o revenire in prezent dupa o perioada de doi-trei ani in care am avut de-a face cu explozia acestor credite - ele au ajuns la un nivel foarte mare de unde, din pacate, trezirea la realitate a fost destul de dura. Efectele s-au resimtit, bineinteles, cel mai mult in piata imobiliara. Le-am resimtit si noi, insa trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca vom vinde pe cash, vom vinde clientilor pe venituri curente, si nu pe venituri viitoare.
Dar asta va diminua volumul vanzarilor. Cu cat?
Se va diminua. Nu avem deocamdata cifre pentru 2009.
Asta este criza creditarii. Dar criza economica?
Criza economica ar putea fi o consecinta a unor elemente inlantuite si ar putea aparea in cazul in care vor fi inchideri multiple de fabrici s.a.m.d. Nu e cazul inca.
Si totusi, simpla nesiguranta?
Oamenii nu se vor mai inghesui, dar vor cumpara in continuare. Daca li se strica masina de spalat, isi vor cumpara alta - nu or sa spele de mana, nu? Trebuie sa intelegem ca pana la un moment dat ne-am uitat la aceste produse ca la unele de lux, insa acum sunt deja in categoria celor de stricta necesitate.
Va fi temperare a cresterii sau scadere?
Din punctul nostru de vedere, vor fi vanzari mai mult axate pe cash si pe venituri curente care vor aduce in timp scurt businessul la un nivel normal.
Profitabilitatea Altex a fost afectata anul trecut?
O, da. A fost afectata cu atat mai mult cu cat in ultimele doua luni scaderea volumelor de vanzari, reducerea stocurilor au fost pe fondul unei devalorizari a monedei nationale. Si avand capital de lucru in euro, atunci cursul instabil a influentat negativ profitabilitatea. Nu avem un rezultat final, dar diferentele de curs valutar, e limpede, ne vor afecta.
Fata de 2007, profitul estimati ca va fi usor mai scazut, la acelasi nivel, sau peste?
Cred ca, in cifre, 2008 arata mai bine decat 2007.
Si anul acesta?
Anul acesta macar stim la ce sa ne asteptam. Luna ianuarie a inceput “slowly”, ianuarie si februarie sunt luni slabe in industria noastra, insa nu s-a petrecut nimic surprinzator. Vanzarile au fost afectate, intr-adevar, dar ne asteptam. Nu putem spune ca au scazut vanzarile in ianuarie, desi noi ne asteptam sa fie la nivelul din decembrie. Asa incepe anul in industria noastra - ianuarie e o luna destul de slaba ca vanzari, iar februarie chiar mai slaba.
Care va asteptati sa fie cel mai dificil trimestru anul acesta?
Intotdeauna este primul trimestru. Intr-adevar, exista foarte multe scenarii pesimiste despre evolutia crizei. Eu sper sa nu fie asa, sper ca trimestrul I sa ramana cel mai slab din an, asa cum se intampla de obicei, dar trebuie sa fiu sincer si sa spun ca au fost si trimestre I cu rezultate fabuloase. Imi aduc aminte de anul 2005, cand introducerea taxei unice de impozitare a crescut afacerile companiei in luna februarie fata de ianuarie. A fost o curiozitate. Februarie este o luna importanta pentru ca daca nu se va inregistra scadere fata de ianuarie atunci cred ca e un prim semnal de optimism. E bine si daca va fi la acelasi nivel cu ianuarie.
Ce magazine mai aveti in vedere pentru inchidere?
Nu avem un plan de inchideri. In momentul acesta nu avem niciun magazin in plan pentru inchidere. Va pot spune insa ca, din 2003, cand aveam 120 de magazine, pana astazi unul mai exista, restul toate au fost inchise, relocate, transformate.
Se poarta stocurile mici in primavara asta
Care sunt tendintele privind spatiile de comercializare?
In primavara aceasta se poarta stocurile mici, rotatia mare. Cu alte cuvinte, teama de scadere a vanzarilor a adus o politica mai precauta si la nivelul furnizorului si al retailerului de a tine stocurile mai bine dimensionate, ordine organizationala, disciplina in respectarea politicilor, cheltuieli mai mici s.a.m.d. Trebuie sa vedem si partea buna a acestei crize - ne trezeste dintr-un film pe care l-am vazut in anii precedenti, in care vanzarile cresteau pur si simplu. Acum trebuie sa incepem sa ne facem treaba cu adevarat.
Cum stati cu stocurile?
Problema stocurilor am anticipat-o din noiembrie si le-am redimensionat. In acelasi timp, deschidem noi magazine. Am anuntat in luna februarie un magazin Altex in Cluj, in luna martie un magazin Altex la Oradea si in luna aprilie un Media Galaxy in centrul comercial Militari - magazinul relocat din Unirea. Cu alte cuvinte, avem un proces continuu de asezare in piata. Noi ne-am standardizat. Un magazin Altex are azi standard de 1.200 mp, iar Media Galaxy de 3.000 mp.
Cum vedeti retailul IT&C anul acesta?
Sincer, nu cred ca va fi atat de afectat pentru ca el, traditional, a fost un retail de cash. Telefonul mobil, laptopul adesea au fost cumparate cu bani cash.
Cum merge relatia cu furnizorii?
Are nevoie de foarta multa comunicare. Sunt momente mai dificile si trebuie sa explicam ce se intampla. Si ei sunt ingrijorati de scaderea vanzarilor si atunci trebuie sa comunicam pasii pe care vrem sa-i facem pentru a avea suportul din partea lor. Cat priveste platile, nu pot sa iti sustina politicile atat timp cat nu platesti marfa. Unii retaileri se plang de faptul ca furnizorii lor isi stabilesc singuri cursul.
Aveti astfel de probleme?
Depind si ei de achizitia de componente, de materia prima pe care o folosesc, de credite. Intregul mecanism economic nu este separat intre retaileri, furnizori, producatori. Este un cerc. Eu nu le-as numi probleme. Producatorul trebuie sa stie cat sa produca - el nu are de unde sa stie cat sa produca daca nu stie de la noi cat vom vinde. Trebuie sa aiba acces atat la stocuri, cat si la vanzari. Si trebuie sa platim facturile.
Cu cat va asteptati sa scada preturile produselor IT&C anul acesta?
In euro vor scadea. In lei apare aceasta joaca a cursului valutar. In momentul in care cursul se va stabiliza, vom putea vedea ce se intampla cu piata. Dar preturile in euro vor scadea. Intel si cred ca si AMD au anuntat reduceri de preturi la procesoare. Ei sunt cei care trebuie urmariti pentru ca de acolo pleaca industria. Nu va fi o reducere brusca de pe azi pe maine, dar vor fi reduceri treptate. Industria de tehnologie merge in jos. Preturile merg in jos. In criza, producatorii se uita la costuri si vor incerca sa faca aceeasi calitate cu bani mai putini.
Afacerile lui Dan Ostahie
In 1992, Dan Ostahie a infiintat retailerul de electronice, electrocasnice si IT&C Altex, la care detine 100% din actiuni. In 2002, a pus bazele asamblatorului de produse IT Complet Electroserv, care produce brandurile Davio si Myria. Ostahie mai detine 70% si din compania de credite Credex, restul de 30% fiind in proprietatea Raiffeisen Bank. Omul de afaceri mai are doua firme cu profil imobiliar - Cometex si Real Estate - si este si actionar la Auto Moldova, distribuitor al marcilor Dacia, Renault si Nissan.

0 comentarii: